lørdag den 6. juni 2015

Eksamen i Idræt - Martin.


Eksamen i Idræt. 


IT som en måde at differentiere og variere undervisningen på.


It som et formelt krav i undervisning i hvert fag i den danske folkeskole. Inklusiv Idræt.

It i undervisningen

Digitale læringsformer kan være med til at skabe varierede og differentierede undervisningsformer, der kan styrke motivation og læring hos alle elever. Derfor skal it i højere grad integreres i den daglige undervisning.

Kilde: UVM.dk


Værdier kunne være at respektere hinanden, medansvar og f.eks. forstå og lære fairplay.
Demokrati i undervisningen.



Mulighed for at elever, lærere og forældre kan se hvad der sker i undervisningen.

Eleverne kan reflektere over deres egen udvikling, over et helt år eller over et helt skoleforløb.


Alt skal dokumenteres i bloggen. Det bliver en digital logbog

Idrætsfagets mediekultur: Kommunikation, vidensdeling og mediebrug:

Der kunne godt være en kultur mere:
 

 



Alt skal dokumenteres i bloggen. I bedste fald opnår man at eleverne oplever SYNLIG LÆRING




Figur 1: SAMR-modellen af Ruben R. Puentedura (http://www.laeringsteknologi.dk/?p=415)
Omskabelse:

  • Hvordan er denne læringsaktivitet kun mulig ved brug af ny teknologi?


Figur 2: Blooms digitale taksonomi af Andrew Churches (http://www.laeringsteknologi.dk/?p=149)




Vis eksempel på Sørens blog.








Hvorfor egentlig bruge it i Idræt?

·         Hvad gør IT’en anderledes fra den traditionelle undervisning og kultur der er i folkeskolen?

KULTUR: En snak om hvilken kultur der er i idræt i skolen og i f.eks. foreningslivet.

Lave paralleller til den fodboldklub jeg kender og hvor jeg har brugt it til teambuilding.

Foreningsliv har næsten kun brug it i form af hjemmesider.

Nu er DBU f.eks. kommet med en fodbold app som gør det muligt at lave holdkort og indgive resultater på.

 

·         Kropslige muligheder og alsidighed: Der er mulighed for at gå ind på Sportsnetdoc.dk og finde ud af hvordan ens skader ser ud og hvordan de f.eks. kan forebygges og behandles.

 

·         Udvikling og læring: Brugen af It styrker differentieringsmulighederne og progressionen. Eleverne kan bruge it’en og hinanden til at lære mere af den undervisning de får i Idræt.

 

·         Mellemtrin og udskoling: En 6. klasse og en 9. klasse. Vis hvor de kommer fra ved hjælp af forenklede fælles mål og vis progressionen i de læringsmål de skal opnå og gennemføre i deres skoletid og hvor de ender.

 

Hvordan viser jeg IT’en i det praktiske forløb vi viser til eksamen: 

Hvordan kunne man have gjort med IT? Hvad gjorde vi? Vi optog hinanden på Video for at optimere vores bevægelser og udførelsen af de forskellige øvelser. F.eks. et spark i fodbold. Inderside og vrist.



Idrætskulture:

 

Præstation: FLOW - Motivation. Manglende tidsfornemmelse. Hvis man f.eks. har et rigtigt godt fodboldhold i serie 2, vinder man hver gang og synes egentligt at kede sig. Men hvis modstanden er tilpas og men er god nok til at udfordre modstanden/udfordringen så sker der et flow, hvor man måske ikke selv er klar over at man fordyber sig meget. Selvet forsvinder og der er højere koncentration og engagement.




Handlekompetencer: Helle Rønholt:
Kropslig, idræts, social , personlig

 



Helhedsmetoden: Hel - del - hel.
først det hele, så dele i stationer og så helheden igen.

Elementmetoden: Del - del - del.
Øvelserne bliver opdelt og man ender med at lave det færdige produkt til sidst.

Differentiering og progression.

 

 

 


 
 
 
    Hvilket forløb havde vi selv?Hvordan ville man kunne lave et forløb i undervisningen?

     
     
     
     
     
      
    Vores egen proces:
     
    1. ide, 2. eksperimenterede, 3. udvælgelse, 4. perfektion og 5. fremvisning.
    Men kunne med fordel også vælge at lave undervisning ud fra den model.
     
     
     
     
     
     
  • Praksisfællesskaber - social læring
  • Mesterlære
  • Zonen for nærmeste læring.
  •  
     
     
     
    Indre og ydre motivation 
     
     
     
     
    Laban:
     
    Bevægelse:
     
    Krobsbevidsthed: mærke hvad der sker
     
    Bevægelseskvalitet: Kraftigt/let. Hurtigt/langsomt- Direkte/fleksibelt. - Fri/ bunden.
     
    Rumbevidsthed: Udnyttelse af rummet, planer og niveauer.
     
    Relationsbevidsthed: at tilpasse sig selv og bevægelsen til en parsner eller en gruppe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar