Eksamen i Idræt.
IT som en måde at differentiere og variere undervisningen på.
It som et formelt krav i undervisning i hvert fag i den
danske folkeskole. Inklusiv Idræt.
It i undervisningen
Digitale læringsformer kan være med til at skabe
varierede og differentierede undervisningsformer, der kan styrke motivation og
læring hos alle elever. Derfor skal it i højere grad integreres i den daglige
undervisning.
Kilde: UVM.dk
Værdier kunne være at respektere hinanden, medansvar og f.eks. forstå og lære fairplay.
Demokrati i undervisningen.
Mulighed for at elever, lærere og forældre kan se hvad der sker i undervisningen.
Eleverne kan reflektere over deres egen udvikling, over et helt år eller over et helt skoleforløb.
Værdier kunne være at respektere hinanden, medansvar og f.eks. forstå og lære fairplay.
Demokrati i undervisningen.
Mulighed for at elever, lærere og forældre kan se hvad der sker i undervisningen.
Eleverne kan reflektere over deres egen udvikling, over et helt år eller over et helt skoleforløb.
Alt skal dokumenteres i bloggen. Det bliver en digital logbog
Idrætsfagets mediekultur: Kommunikation, vidensdeling og mediebrug:
Der kunne godt være en kultur mere:
Idrætsfagets mediekultur: Kommunikation, vidensdeling og mediebrug:
Der kunne godt være en kultur mere:


Alt skal dokumenteres i bloggen. I bedste fald opnår man at eleverne oplever SYNLIG LÆRING

Figur 1: SAMR-modellen af Ruben R. Puentedura (http://www.laeringsteknologi.dk/?p=415)
Omskabelse:
- Hvordan er denne læringsaktivitet kun mulig ved brug af ny teknologi?

Figur 2: Blooms digitale taksonomi af Andrew Churches (http://www.laeringsteknologi.dk/?p=149)
Vis eksempel på Sørens blog.
Hvorfor egentlig bruge it i Idræt?
·
Hvad gør IT’en anderledes fra den traditionelle
undervisning og kultur der er i folkeskolen?
KULTUR:
En snak om hvilken kultur der er i idræt i skolen og i f.eks. foreningslivet.
Lave paralleller til den fodboldklub jeg
kender og hvor jeg har brugt it til teambuilding.
Foreningsliv har næsten kun brug it i form
af hjemmesider.
Nu er DBU f.eks. kommet med en fodbold app
som gør det muligt at lave holdkort og indgive resultater på.
·
Kropslige
muligheder og alsidighed: Der er mulighed for at gå ind på Sportsnetdoc.dk
og finde ud af hvordan ens skader ser ud og hvordan de f.eks. kan forebygges og
behandles.
·
Udvikling
og læring: Brugen af It styrker differentieringsmulighederne og
progressionen. Eleverne kan bruge it’en og hinanden til at lære mere af den
undervisning de får i Idræt.
·
Mellemtrin
og udskoling: En 6. klasse og en 9. klasse. Vis hvor de kommer fra ved
hjælp af forenklede fælles mål og vis progressionen i de læringsmål de skal
opnå og gennemføre i deres skoletid og hvor de ender.
Hvordan viser jeg IT’en i det
praktiske forløb vi viser til eksamen:
Hvordan kunne man have gjort med
IT? Hvad gjorde vi? Vi optog hinanden på Video for at optimere vores bevægelser
og udførelsen af de forskellige øvelser. F.eks. et spark i fodbold. Inderside
og vrist.
Idrætskulture:
Præstation: FLOW - Motivation. Manglende tidsfornemmelse. Hvis man f.eks. har et rigtigt godt fodboldhold i serie 2, vinder man hver gang og synes egentligt at kede sig. Men hvis modstanden er tilpas og men er god nok til at udfordre modstanden/udfordringen så sker der et flow, hvor man måske ikke selv er klar over at man fordyber sig meget. Selvet forsvinder og der er højere koncentration og engagement.
Handlekompetencer: Helle Rønholt:
Kropslig, idræts, social , personlig
Helhedsmetoden: Hel - del - hel.
først det hele, så dele i stationer og så helheden igen.
Elementmetoden: Del - del - del.
Øvelserne bliver opdelt og man ender med at lave det færdige produkt til sidst.
Differentiering og progression.
-
Hvilket forløb havde vi selv?Hvordan ville man kunne lave et forløb i undervisningen?
- Praksisfællesskaber - social læring
- Mesterlære
- Zonen for nærmeste læring.

Vores egen proces:
1. ide, 2. eksperimenterede, 3. udvælgelse, 4. perfektion og 5. fremvisning.
Men kunne med fordel også vælge at lave undervisning ud fra den model.
Indre og ydre motivation
Laban:
Bevægelse:
Krobsbevidsthed: mærke hvad der sker
Bevægelseskvalitet: Kraftigt/let. Hurtigt/langsomt- Direkte/fleksibelt. - Fri/ bunden.
Rumbevidsthed: Udnyttelse af rummet, planer og niveauer.
Relationsbevidsthed: at tilpasse sig selv og bevægelsen til en parsner eller en gruppe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar